Wieloletni plan współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym
,,Nie pytaj, co środowisko może zrobić dla Ciebie, Ale co Ty możesz zrobić dla środowiska”
Współpraca ze środowiskiem może służyć różnorodnym celom oraz przybierać postać różnych zadań. W zależności od charakteru owych zadań współpraca może przybierać rozmaite formy. Ogromne szanse dla rozwoju tkwią w doborze przygotowanej i zorganizowanej promocji placówki.
To nie tylko możliwość pełniejszego zaistnienia w środowisku lokalnym. To także okazja do uatrakcyjnienia edukacji i wychowania naszych dzieci oraz wciągania całej społeczności do działań na rzecz przedszkola, a to powinno być celem działania wszystkich.
Wojnicz 2024
CELE GŁÓWNE:
- Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym.
- Promowanie osiągnięć przedszkola, jej wychowanków i nauczycieli.
- Pozyskiwanie środków finansowych.
- Podejmowanie działań służących integracji grona pedagogicznego, dzieci i rodziców.
- Włączanie rodziców w życie przedszkola.
- Kształtowanie poczucia własnej wartości dziecka jako członka społeczności lokalnej i regionalnej.
CELEM WSPÓŁPRACY ZE ŚRODOWISKIEM LOKALNYM JEST KSZTAŁCENIE W DZIECIACH:
- Chęci poznania świata,
- Umiejętności komunikowania się z innymi,
- Szacunku do przyrody i współodpowiedzialności za nią,
- Umiejętności funkcjonowania w środowisku lokalnym.
SPOSOBY REALIZACJI WSPÓŁPRACY
Władze lokalne:
Zapoznanie dzieci z pracą urzędu.
- Złożenie okolicznościowych życzeń dla pracowników z okazji Bożego Narodzenia i Wielkanocy – laurki wykonane przez dzieci.
- Nawiązywanie kontaktów z władzami poprzez spotkania z okazji:
- uroczystości przedszkolnych;
- dofinansowanie do projektów edukacyjnych;
- sponsorowanie nagród na konkursy organizowane przez przedszkole.
- promocja przedszkola na stronach BIP.
Policja:
Zabezpieczenia większych uroczystości przedszkolnych organizowanych przez przedszkole;
- Kontrola pojazdów dokonywana przed wyjazdami na wycieczki autokarowe;
- Zapraszanie policjantów do przedszkola –zapoznanie z umundurowaniem i zawodem policjanta;
- Pogadanki policjanta dotyczące zachowania bezpieczeństwa, kulturalnego zachowania w ruchu drogowym, nauka prawidłowego przechodzenia przez ulicę
Straż Pożarna:
- Wycieczka do siedziby Państwowej Straży Pożarnej w Wojniczu:
- zaprezentowanie przez strażaków sprzętu gaśniczego;
- rozmowa na temat ostrożnego obchodzenia się z ogniem.
- Przeprowadzenie próbnej ewakuacji dzieci, nauczycieli i pracowników placówki.
- Spotkania ze strażakami na terenie przedszkola lub jednostki.
- Prelekcje związane z bezpieczeństwem pożarowym.
- Szkolenie pracowników w ramach ppoż.
Poradnia Pedagogiczno-Psychologiczna:
- Pomoc dzieciom przejawiającym trudności w nauce (rozpoznanie rodzaju i stopnia trudności poprzez przebadanie w poradni).
- Przesiewowe badania logopedyczne.
- Udział w kampaniach profilaktycznych.
- Współdziałanie w zakresie pomocy rodzinie ( konsultacje dla rodziców itp. ).
- Wspomaganie nauczycieli i rodziców w procesie pracy korekcyjno-kompensacyjnej z dzieckiem oraz wspomaganie rozwoju dzieci zdolnych.
- Prowadzenie szkoleń i warsztatów na terenie placówki dla nauczycieli i rodziców.
- Korzystanie przez nauczycieli z warsztatów i szkoleń prowadzonych w PPP.
Ośrodek Pomocy Społecznej:
- Finansowanie posiłków dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej.
- Udzielanie doraźnej pomocy finansowej i rzeczowej.
- Wspieranie rodzin potrzebujących pomocy.
Ośrodek Zdrowia w Wojniczu:
- Współpraca nauczycieli, uczniów i rodziców w zakresie dbania o profilaktykę jamy ustnej i czystości.
- Zajęcia z udziałem pediatry.
- Wycieczka do gabinetu stomatologicznego oraz poszczególnych pomieszczeń ośrodka zdrowia.
- Współpraca z higienistką , lekarzem pediatrą i stomatologiem, w celu zapewnienia prawidłowej opieki lekarskiej oraz wyrabiania nawyków higieniczno – zdrowotnych;
- Prowadzenie pogadanek i rozmów dotyczących kształtowania prozdrowotnego stylu życia i profilaktyki zdrowotnej;
Gminną Biblioteką w Wojniczu:
- Udział dzieci i nauczycieli w konkursach organizowanych przez Gminną Bibliotekę.
- Udział przedszkolaków w zajęciach bibliotecznych.
- Udział przedszkolaków w zajęciach organizowanych w związku z akcją ,,Cała Polska czyta dzieciom”.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi na terenie biblioteki.
Gminny Ośrodek Kultury:
- Udział dzieci w uroczystościach lokalnych organizowanych przez GOK m.in. WOŚP, w spektaklach teatralnych dla dzieci.
Placówki oświatowe (szkoły i przedszkola):
- Udział dzieci w konkursach gminnych i powiatowych, wspólnie z wychowankami innych placówek.
- Udział w konkursach organizowanych przez sąsiednie placówki.
- Adaptacja dzieci 3-letnich do warunków szkolnych :
- zapoznanie przedszkolaków z oddziałem 0;
- Uczestnictwo przedszkolaków w przedstawieniach przygotowywanych przez uczniów Szkoły Podstawowej.
- Zaproszenie uczniów na przedszkolne uroczystości.
- Udział nauczycielek przedszkola w „pasowaniu na uczniów” ich absolwentów.
- Badanie losów absolwentów poprzez śledzenie ich kariery szkolnej.
Izba regionalna
- Wycieczka do izby
- Zajęcia warsztatowe
Lokalne zakłady pracy i punkty usługowe:
- Wycieczki do zakładów pracy.
- Odwiedzanie miejsc pracy rodziców i dziadków.
- Zapraszanie do przedszkola ludzi prezentujących ciekawe zawody.
- Pozyskiwanie środków finansowych i rzeczowych na działalność.
Współpraca z Klubem „Seniora”, Caritasem:
- Okazjonalne występy dzieci m.in. z okazji Dnia Babci i Dziadka, Wigilii.
- Wykonywanie upominków dla gości.
Media lokalne:
- Relacjonowanie ciekawych uroczystości i spotkań organizowanych przez przedszkole w prasie wojnickiej oraz na stronie internetowej miasta i naszej placówki.
- Zapraszanie przedstawicieli mediów wojnickich na ważniejsze uroczystości przedszkolne.
PRZEWIDYWANE EFEKTY:
- Pozyskanie funduszy na rozwój placówki.
- Poszerzenie wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów: zdrowie, ochrona środowiska, regionalizm itp..
- Szacunek dla pracy innego człowieka.
- Poszanowanie godności człowieka.
- Wyrobienie nawyku obcowania z kulturą.
- Nabycie umiejętności kulturalnego zachowania się w instytucjach i na imprezach publicznych.
- Obniżenie stresu naszych wychowanków związanego z przekroczeniem progu szkolnego.
EWALUACJA:
- zapisy w dokumentacji;
- kronika,
- zdjęcia,
- nagrania video;
- informacje na stronie internetowej i w biuletynie przedszkolnym;
Zaplanowane działania w ramach współpracy z środowiskiem będą realizowane zgodnie z realizowana tematyką